Anlaşmalı boşanma, Türk medeni kanunu tarafından belirlenmiş iki boşanma türünden birisidir. Bir diğeri ise “çekişmeli boşanma” davasıdır. Bu davalarda taraflardan birinin kusurunun olması şart değildir. Her iki tarafta evlilik süresinde sadık kalmış olsalar dahi anlaşarak boşanabilirler.

Anlaşmalı boşanma kısa sürmesi, daha az masraf çıkarması ve tarafların her şey üzerinden kendilerinin anlaşma fırsatı olması sebebiyle en çok tercih edilen ve en kolay olan boşanma yöntemidir.

Anlaşmalı boşanma şartları

Kanuna göre anlaşarak boşanmak için şu üç şart aynı anda mevcut olmalıdır:

• Evlilik en az bir yıl sürmüş olmalı
  • Her iki tarafta serbest, özgür iradeleriyle boşanmak istemeli
  • Boşanma protokolü hakim tarafından uygun bulunmalı

ANLAŞMALI BOŞANMA ŞARTLARI

Burada değinmemiz gereken bir kaç önemli nokta var. İlk olarak, evlilik resmi olarak bir yıl sürmüş olmalı. Yani resmi evlililikten önce geçirilen birliktelikler ve dini nikahlı birlikte yaşanılmış süreler sayılmaz.

Her iki tarafın boşanma konusunda isteğinin olduğunu ve özgür iradelerinin bulunduğunu hakim görmelidir. Yani akıl hastası, akıl zayıflığı, yaşlılık sebebiyle bunaması bulunan kişilerin anlaşarak boşanma yapması mümkün değildir. Bu sebeple hakim tarafları mahkemede dinlemek zorundadır.

Boşanma protokolü hakim tarafından uygun görülmezse değişiklik yapmak isteyecektir. Özellikle çocuklar için anlaşılan hususlar, çocukların menfaati gözetilerek hakim tarafından değiştirilebilir. Değiştirilen hususlar taraflarca Kabul edilmelidir. Detaylı bilgi anlaşmalı boşanma protokolü adlı yazımızda mevcuttur.

Anlaşmalı boşanma süreci

Süreç, yetkili ve görevli mahkemeye verilecek anlaşmalı boşanma dilekçesi ile başlar. Bir örneği için anlaşmalı boşanma dilekçesi yazımızı okuyabilirsiniz.

Görevli mahkeme Aile mahkemesidir. Eğer yaşadığınız yerde aile mahkemesi mevcut değilse dilekçenizi Asliye hukuk mahkemesine vermeniz gerekmektedir.

Dava taraflardan birinin yaşadığı yerde veya birlikte en son 6 ay yaşadıkları yerdeki mahkemede açılabilir.

Dava dilekçesi tevzi bürosuna verilir. Ardından tevzi bürosu tarafından bildirilen harçlar yatırılır ve artık dava açılmış olur. Kısa sürede, yakın bir tarihe duruşma günü verilecektir. Bu konuda ayrıntılı bilgi için “dava dilekçesi nereye verilir?” adlı yazımızı okuyabilirsiniz.

Duruşmaya tarafların şahsen katılması zorunludur. Avukatları olsa dahi taraflar kendileri gelmelidir. Anlaşmalı boşanma davasında tanık dinlenmesine gerek yoktur. Duruşmada hakim dilekçenizi, protokolünüzü inceler ve eksiklik görmezse boşanma kararı verir. Karar kesinleşince mahkeme kalemine giderek kararın uygulanması için nüfus müdürlüğüne gönderilmesini istemelisiniz.

Anlaşmalı boşanma ne kadar sürer?

Eğer büyük şehirlerden birisinde bu başvuruyu yapmak istiyorsanız ortalama 1 ay kadar sürmesini beklemelisiniz. Küçük bir ilçede yapılan başvurular aynı gün içerisinde karara bağlanabilir.

Fakat boşanmaya karar verdikten sonra boşanma protokolü hazırlamak, dava dilekçesi yazmak mahkemeye başvuru yapmaktan daha önemlidir ve daha çok vakit alacaktır. Mahkemeye gitme aşaması bu sürecin en kolay ve kısa süren aşamasıdır.